Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Gislaved
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Gislaved

Gislaved NordFrost100 235/40 R18 95T XL, Kan dubbas

Gislaved

Gislaved NordFrost100 235/40 R18 95T XL, Kan dubbas

Gislaved - Producerar ett av marknades bästa vinterdäck. Kvalitetsprodukt i absolut världsklass.

Däckstorlek
235/40 R18 95T XL, Kan dubbas  
Lagernivåer:
i lager
Däcktyp:
VinterdäckWi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet:
T: Godkänd upp till 190 km/h
EAN:
4024064593069
Artikelnummer:
R-359563
EU däckmärkningar:
Kundens betyg:
(7)
Kontakta oss vid frågor eller funderingar på autopink-shop​@delti.com
kr 2 370
Price per item, Incl. VAT
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckbetäckning
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer

Gislaved – Svenska däck att lita på i alla väder! Mästare på snö och is.

Gislaved tillverkade det första svenska däcket. Ett dubbat vinterdäck däck till personbilar och SUV:ar från vinterspecialisten Gislaved. Den ultimata kombinationen av säkerhet och komfort. Testat och utvecklat i bland annat Gislaved och Arvidsjaur. Fantastiskt isgrepp tack vare en unik dubbteknologi. Hög komfort och mycket låg ljudnivå.

Gislaved startades 1893 av de två bröderna Carl och Wilhelm Gislow i tätorten Gislaved som ligger strax söder om Borås. Till en början producerade Gislaved ett antal olika gummiartiklar men år 1905 var Gislaved först med att producera ett bildäck i Sverige, och när Volvos första serietillverkade bil rullade ut ur fabriken 1927 så rullade de på Gislaveddäck som originalutrustning. 44 år senare tillverkade Gislaved sitt miljonte däck och redan 1970 sålde Gislaved cirka 1,3 miljoner däck årligen, de flesta av däcken stannade i Sverige men en del såldes till t.ex. Japan, Nord Amerika och Kanada.

Gislaved Däck innehåller allt som Sverige står för – modern design, komfort, toppmässig kvalité, pålitlighet och internationell distribution.

Attraktivt för både konsumenter och återförsäljare. Gislaved är en av världens ledande säkerhets experter, speciellt när det kommer till vinterdäck. Men även försäljningen av Gislaveds sommardäck har under de senaste året ökat avsevärt, både i Sverige och i andra delar utav världen. Kvalitetsdäck för Nordiska vinterförhållanden. GISLAVED NORDFROST100 DUBB.

Nya dubbar i aluminium. Tri-Star dubb CD , Längd 11 mm och 8 mm bottenfläns diameter, förbättrad is prestanda i alla riktningar jämfört med vanlig rund dubb. Minskad vägslitage på grund av den lätta konstruktionen. Förbättrat grepp på både is och snö (gentemot föregångaren). Källa: gislaved-tires.com

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

NordFrost100 tyre review

Genomsnittsresultat av 14 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 11 896
17.02.2015 insändare stefan jonasson
tror däcket är bättre än jag hittils upplevd...då isen som legat på vägbanorna här uppe i norrland är rejält härdad genom väldigt långt töväder sedan omslag till sträng kyla samt snö ovanpå den glaserade ytan. största problemen har varit att komma iväg..-men det har nog med bilmodellen. Den ärväldigt lätt därbak, inga problem med lastad släpvagn,
Se fler recensioner
Märke Gislaved
Modell NordFrost100
Dimension 235/40 R18 95T XL, Kan dubbas
Däckets bredd 235
Däckets profil 40
Construction type R
Däckstorlek 18
Däckets belastningsindex 95
Hastighetsindex (T)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.